Recensie van Saskia Lukacs - 7 april 2015,

Er zijn heel veel boeken geschreven over de training van paarden met mooie plaatjes en soms met oefeningen. Ook over het belang van rechtrichten is veel informatie op internet te vinden. Soms is er ook informatie over hoe je zou moeten rechtrichten, maar toen ik aan de slag wilde met mijn paard liep ik toch tegen het probleem aan hoe het nu precies moet en of ik het goed deed. Waar moet ik op letten of ik het goed of fout doe? Waaraan kan ik zien of een paard goed of niet goed loopt?

Toen kwam ik bij de website van Atletische Rijkunst van Monique de Rijk terecht en het e-book Atletische Rijkunst fase 1. Volgens mij zijn de inzichten van de Atletische Rijkunst niet perse anders dan wat vele anderen beweren, hoewel Monique heel duidelijk de nadruk legt op veel halslengte en ontspanning. Het belang hiervan staat heel helder uitgelegd in het e-book. En de methode van de Atletische Rijkunst is voor mij dan ook heel logisch.

De grote meerwaarde van het e-book vind ik het detail waarin de oefeningen beschreven zijn. Monique verstaat de kunst om precies uit te leggen hoe je een oefening moet doen, waar je naar moet kijken in het paardenlijf om te zien of je de oefening goed uitvoert en hoe je moet corrigeren als het niet lukt. In het e-boek is dit duidelijk geïllustreerd met foto's en lijnen, die veel inzicht geven.

Uiteraard leer je een paard trainen niet uit een boek maar door te doen. Dit e-book geeft hele concrete handvatten voor de training en zeker in combinatie met de filmpjes op YouTube wordt de methode van de Atletische Rijkunst heel inzichtelijk gemaakt. Hoewel Monique voor mij te ver weg woont om even een les te nemen, zijn mijn paard en ik een heel eind op weg geholpen met onze training door dit e-book. Een echte aanrader voor iedereen die met een paard wil werken.

Dank je wel Monique!

Groeten, Saskia